fredag den 16. april 2010

Pil på egebjegvej


Lidt om mig , jeg en fin årgang 1957, og gift med Erik :-)
Vi er naturmennesker og vi gør en masse for at vildte skal have det godt her på vores Ejendom på godt 18 ha. Vi fodre året rundt for både stort og småt, og nu er vi igang med at plante små arealer til.
1050 normansgraner , 100 lærk , og i år bliver der sat en masse pil .

Jeg startede med godt 400 stiklinger i 2008, , de blev forøget med 100 rosmarin og 100 rød americaner i 2009, disse har givet et fint lille høstudbytte her i vinteren 2010, eller rette foråret 2010 , for vi var henne sidst i marts inden jeg kunne høste .



Willow on Egebjegvej, Denmark
A little about me, I am born in 1957, and married to Eric :-)
We love the nature and we have a farm on 18 hectares.

I started with about 400 willowseedlings in 2008, they increased by 100 rosemary and 100 red american in 2009, these have given me a nice little harvest here this winter .

11 kommentarer:

  1. Hej Birgitte
    Til lykke med din nye blog. Jeg glæder mig til at følge dig her.
    Lene

    SvarSlet
  2. Hej Lene tak skal du have, ja det faktisk et rigtig smart system :-)
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. hej jeg ville høre om du har en(flette opskrift ) på pile ranglen og om du eventuelt kan maile den til mig på forhånd tak :-) og god wekkend

      Slet
    2. Hej Harboe , du har ikke efterladt en email så jeg svare lige her og håber du ser det eller har vinget af for at følge tråden , nej jeg har ikke en opskrift som sådan åp en rangle men hvis du ser min vidio om lille kogle og læser Jane enemarks bog om rangleflet er du godt hjulpet , hun har en opskrift på en rangle.
      mvh
      Birgitte

      Slet
    3. http://www.birkelevnaturkunst.dk/ du kan købe bogen direkte

      Slet
    4. http://willowdane.blogspot.com/2011/12/lille-kogle-eller-vindflde-i-rangleflet.html brug 7 pil og vend håndtaget ned af så den sidder udvendig

      Slet
  3. Hejsa.
    Så lige din kommentar på Dalby´s blog.
    Den sorte hornviol er - hvis den er kulsort - staudehornviolen Molly Sanderson. Du kan tage stiklinge allerede i år, hvilket kan være en fordel da de når at vokse til inden vinter. Modsat kan det vare lidt inden den kommer sig efter så hårde vintre som vi har haft. Det er bedst at overvintre både moderplante og stiklinge udendørs i potter, der står på dug så de ikke rådner.
    Jeg har haft den i flere år og producerer nu mange hvert år.
    Min blog er: www.idehaven.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hejsa, 1000 tak for det svar , jeg havde slet ikke tænkt på at stiklingeformer , troede jeg skulle samle frø. men kan jo nu lige læse lidt om den på din fine blog. Den ser fin ud ;-), og ganske bestemt fyldt med rigtig mange gode ider , som jeg må følge med i :-)

    SvarSlet
  5. Hej igen.
    Ved frøformering får du ikke den sorte farve bevaret idet den ofte vil være krydset med en anden viol. Jeg har prøvet at så og der kom kun helt sorte børn i forholdet 2 : 100 ud af det.
    Hilsen Helga, idehaven

    SvarSlet
  6. Hej Helga, det var ikke mange du fik ud af frøformereing :(.
    Jeg har lige været ude og studer min lille hornviol, den faktisk så lille at jeg ikke nænner at tage stiklinger fra den endnu. Overvejer at tage den ind i mit væksthus, der vil den være ude af solen , men i høj varme ... Tror du det er en ide ?
    Hilsen
    Birgitte

    SvarSlet