søndag den 5. september 2010

Utøj og dyr


Den her lille fætter har jeg en del af, kunne den ikke kaste sig over alle de andre pil, hvorfor skal det lige vøre mine fletpil ?
Jeg begynder ikke at sprøjte imod den, men jeg håber blot det ikke gør noget til mine pil, rådyerne har også muntret sig med at spise topskudne i deres nåhøjde igennem sommeren,specelt nede ved de første fletpil jeg satte. De er tilgivet , bare de husker at komme til vinter også, for vi har fået fat i en halmballe godt med ukrudt i , som de kan gå og guffe af, så håber jeg de lader mine pil være i vinter.

5 kommentarer:

  1. Hi Birgitte.
    I think we have a similar insect here in the US called the 'willow hornworm' which becomes a 'Sphinx moth'. We only see a few and they do not appear to eat too much of the willows, only some leaves. Nice photo.

    SvarSlet
  2. For mig ligner det mest hvad vi her kalder "tomato hornworm", men jeg har aldrig set eller hørt om dem i Danmark. De lever på tomatplanterne og kan blive 6-8 cm lange - på størrelse med en lange-finger!
    Jeg har aldrig set nogen, som ligner dem på min pil. Det møl, som Willowbasketmaker taler om, har vi dog også her; jeg vidste ikke, hvordan dens larver ser ud.
    Lene

    SvarSlet
  3. Hi Willobasketmaker and Lene, what a relife to here that it is harmles :-), but must admit I got a bit worriede when I saw them at my willowfield. I happy to know what hit my plants .
    thanks so much for your comment

    SvarSlet
  4. Birgitte, jeg tror, at det er en ligustersværmer, Phinx ligustri. Prøv at søge på det på Google.
    Jeg fandt frem til det via denne sideÆ
    http://www.fugleognatur.dk/felthaandbogen.asp?mode=start
    Lene

    SvarSlet
  5. Hej Lene, min husbonde siger også det er en ligustersværmer selv om den ikke har de røde striber.

    Birgitte

    SvarSlet