tirsdag den 15. marts 2011

pilefilter til havedammen 2011


Det er forår og jeg er næsten færdig med mit pilefilter til havedammen, dog har jeg fundet ud af at der godt kan blive plads til lidt flere , så der skal lige klippes en håndfuld stiklinger mere. det primæ Alba jeg har sat i , lidt dugpil , og så en sort som jeg egenlig ikke ved hvad er. Jeg tror de sidste skal være bleu, bare for at se hvordan de klare sig i strømmende vand. sidste år var det en energipil jeg satte i og jeg kom alt for sent igang.. så det faktisk som et helt nyt projekt.
jeg havde faktisk truet med at jeg skulle have flere kar kopplet på, men det bliver ikke i år . Havedammen har i forvejn et mekanisk og et biofilter, så det jeg mangler er et filter der kan "æde" nitraten, og det håber jeg så pilefilteret kan være med til i første omgang lader jeg bare karet stå med vand i, så pilen kan sætte rødder i rolig vand .når jeg så begynder af fodre min koier sætter jeg en lille pumpe igang med at sende vandet igennem filteret, dog ikke med særlig stor hastighed, for stiklingerne skal kunne nå at æde lidt af de næringstoffer koierne sender i vandet .
Jeg er lidt spændt på om det har større effekt i år, da jeg starter det op så tidlig :-)

2 kommentarer:

  1. Meget interessant, Birgitte.
    Glæder mig til at høre hvordan det fungerer.
    Lene

    SvarSlet
  2. Hej Lene , jeg er også meget spændt på hvordan det kommer til at gå i år, bla. fordi jeg har putte mange forskellige sorte i , de sidste rækker blev udfyldt med 2 rækker americaner og 3 rækker bleu, sidste år var det udlukkende energipil.

    SvarSlet