tirsdag den 29. marts 2011

Det lunefulde forår


Vejret svinger meget den ene dag er det flot vejr , den næste er det gråt koldt og blæsene.
Ja , jeg har ikke nået at plante mine flettede træ, så de får lige lov at stå i vand , så de ikke tørre ud.
Jeg er ved at plante flere pil, for der er masser af plads på marken :-) . jeg er blevet klog af skade, Bjarne ned fra Hærvejens pileflet sagde godtnok til mig i fredags at jeg skulle sætte mange sten og meget tæt , for ellers ville plastikken flyve op over stiklingerne når det blev varmt, nå men fredag kom jeg sent hjem og lørdag skulle jeg jo på kursus, så da jeg kom hjem Lørdag havde en del af plastikken møvet sig op over cirka 20 procent af stiklingerne, så søndag formiddag gik med at fiske dem frem igen og lægge mange store sten på for det var lige det vi havde ved hånden, det jo ikke sådan at få fat i noget ral i weekenden. Så da jeg mandag gik igang med det nye plastik , så bestilte jeg et læs ral 3-5 cm til at lægge ud langs samtlige rækker efterhånden som de bliver sat , ikke noget pjat her . 3-4 tons der skal lægges ud med rugbrødsmaskinen.....Da jeg lagde plastik ud mandag og lagde jord på alle kanter , havde jeg kvalifiseret supervicer på, Fisen så til at det hele gik rigtig til. I dag var vejret knap så godt , så min supervicer syntes at sofaen var bedre. Når jeg nu engang er færdig med at sætte stiklinger , så vil jeg nok overveje at skifte de store sten ud med ral på det første stykke som jeg satte.
Bjarne sagde også at jeg skulle helt ned på 12,5 cm mellem hver stikling, så det betyder at jeg jeg får plads til maaaaaaaaaaaaange flere pilestiklinger end jeg regnede med.
Jeg er bestemt ikke færdig med at lave belgiske træer, det sjovt og det bliver ikke svære at at man kan flette det på blivestedet. Af praktiske grunde lavde vi dem i spande med sand på kursus hos Annemette og bandt så godt for dem så de kunne flyttes uden problemer. Jo flere viljer du bruger jo tykkere bliver de. den jeg lavde på kursus , blev lavet af 4 x 6 viljer. Så det blev en lille fin en , den anden som du ser der står i vand er flettet af 7 viljer , og det kræver forbavsene flere fingerkræfter end jeg regnede med !
Nå men de lover vist regn i morgen , men jeg satser på at jeg skal sætte nogle flere stiklinger i morgen regn genere ikke mig , vi skal jo have stiklinger i al plastikken , ikke noget med at gemme et stykke over til næste år, det har jeg prøvet , det dutter ikke. Jorden falder åbenbart for meget sammen , eller også bliver den "gold" under plastikken , jeg har i hvertfald ikke haft held med at plante i plastik fra året før. Så der skal bare fyldes op fra en ende.. jeg ender nok med at have sat 4-5000 stiklinger i år !

3 kommentarer:

  1. Hvor er dine træer dog flotte! Når du siger 4x6, ser det for ud som 3 vidjer 8 gange? Det som er flettet med 7 vidjer ser meget interessant ud - forskelligt fra de snoede træer.
    I stedet for at lægge grus på plastiken har jeg sat hundredvis af nogen metal dimser - nærmest U-jern, som er 15-20 cm lange gennem plastiken. Det er så irriterende, når plastiken blæser op.
    Kun 12.5cm afstand? wow, hvilke varianter er det? Og planter du stadig med 80 cm mellem rækkerne?
    Lene

    SvarSlet
  2. Hej Lene , Ja det er 3 gang 8, det kunne også have været 4 x 8 , eller 3 x 12 eller 3 x 16.... der uande mulighedder. den med de 7 viljer er nem, det kunne også have være 9 eller 11 , men altid et ulige antal.
    Jo jo de står tæt, og ja jeg bruge stadig 80 cm mellem rækkerne, det skal være så der er plads til evt. maskinhøst......men det bliver senere, er dog ved at spekuler i det med maskine sammen med en ven . Måsk vi kan finde et andet agregat til min stanghækklipper :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lene , glemte at sige det er bleu og rød amerikane og lestershire dix.. men jeg tro faktisk Bjarne mener de alle skal sættes så tæt som jeg forstod ham, men jeg vil lige spørge ham igen

    SvarSlet