lørdag den 26. marts 2011

Pilekursus hos Anne Mette Hjørnholm


Vi havde en rigtig hyggelig dag hos Anne Mette. Jeg statede med at lave et træ i belgisk flet med 24 viljer fordelt på 4 x 6 andre lavde tykkere træer med 8x6 viljer hvilket jo giver et tykkere træ. Så lavde jeg et enket flettet træ med syv viljer , herefter nåede jeg så lige at lave et lille fuglefoderhus og så begyndte jeg at prøve på at lave rangleflet, det ser så let ud når Anne Mette fletter , men tro mig det er ikke spor let , det kræver ganske bestemt mere øvelse for at lave en rangle der lige så flot som den Anne Mette lavede , som i kan se herunder.

Der høre lidt overtro til ranglen :
Den flettes af 7 pil. Der kommes syv sten i ranglen, og de symboliserer de syv dødssynder: hovmod, misundelse, vrede, dovenskab, gerrighed, fråseri og utugt. Ranglen blev før i tiden hængt op ved barnets vugge for at holde det fri af dødssynderne. Ranglen kendes fra flere lande, og i England kom man nødder i som symbol på, at barnet ikke skulle lide sult.
Kilde: "Små ting i pil" af Sine Jakobsen.

6 kommentarer:

  1. Ingen tvivl om, at det var en dejlig dag. Skal vi ikke se dine træer?
    Lene

    SvarSlet
  2. argh jo , men de er ikke plantet dem endnu for konen i egebjerg har for travlt med at plante flere pilestiklinger, og skal have bestil 1000 mere, for det er det jeg har lagt plastik til :-), så de blev bare sat i vand da jeg kom hjem

    SvarSlet
  3. Jeg kunne også rigtig godt tænke mig et kursus hjemme hos Anne Mette. "Alle" andre steder har jeg været sammen med hende, på Vestjyllands Højskole (og skal igen til september), Ry Højskole, hos mig selv og så vores tur til Irland hos Joe Hogan. Hun er en dejlig og meget dygtig pige, meget dygtig. :O)
    Kh. Lene.

    SvarSlet
  4. Hej Lene ( frk Larsen ) , jeg kan varmt anbefale det , det rigtig hyggelig, tror hun stadig har nogle ledige pladser på de næste kurser, og hvis det bent wood chair , kan hun sagtens klare hvis du eksemplevis heller vil lave rammekurve.
    birgitte

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet