mandag den 7. marts 2011

sortering af pil


Ja ja, nu har jeg lært det , sortering af pil skal ske når det er frisk høstet, det langt det nemmeste at arbejde med.
jeg er færdig med at sorter det meste af det frisk høstet nu, så strå det tørrede fra sidste år og griner af mig, men jeg komme ikke til at flette meget inden jeg får det sorteret og lagt i blød. Husbonden syntes jeg har pil alle vegne, det har han nu også lidt ret i ,men jeg skal bare lige have det hele sorteret , så kan jeg også få et overblik over hvad stativ jeg har brug for til hat have det stående i .
Mit rubukins har fået en hård medfart , og er klippet ned i knæhøjde af råvildtet, som i kan se ,de står ved siden af min hund Baby.
På min gamle pilemark står der nogle få alba tilbage, som skal høstes lige inden de springer ud, der er også lidt klon 183 og rosmarinpil, de bliver ikke østet lige så snart jeg kan komme i jorden og gør klar til stiklinger. for de skal alle bruges til stiklinger .
Jeg har været flittig idag, Har klippet 350 stiklinger i alba 120 stiklinger i en ukendt sort , og 56 stiklinger i dugpil, alt sammen til filteret i havedammen . jeg når nu ikke at få dem sat i filteret idag, så de pakket ned i poser og må vente til det bliver weekend .
Pilegrene i stuen som springer ud , ja det dufter da of forår :-)

2 kommentarer:

  1. Det er da træls med det råvildt! Her har hjortene heldigvis (bortset fra nogle småbidder den første vinter) holdt sig fra min pil. Det ser dog ud til, at du kan få nogle ganske få stiklinger ud af din 'Rubykins'. Stiklingerne behøver jo ikke at være så lange :-)
    Lene

    SvarSlet
  2. Ja , det regner jeg skam også med, men havde håbet jeg skulle lave et træ af nogle af dem , det kan jeg godt glemme . Men Ja rækken kan blive fyldt op heldigvis , og næste vinter kommer der hegn om mine rybukins, dem er jeg ikke villig til at del med nogen !

    SvarSlet