søndag den 20. marts 2011

så sætter vi pilestiklinge igen.


Som i kan se har vi fået jorden bearbejdet og lagt plastik ud. Et stykke på 10 x 25 meter.
Jeg fået sat 6 rækker 4 rækker med hylling fra Vest (200 stk), og efterfølgende 2 rækker med fransk flødefarvet ( 100 stk ) .
I morgen forsætter jeg med flere sorter , ryggen vil ikke mere i dag .
Jeg startede ud med at rense et hjørne for sten så jeg var sikker på at jeg ikke fik problemer med at stikke mine stiklinger ned. efterfølgende skulle der så lægges jord hele vejen rundt og Erik var selvfølgelig sød og hjælpe.
Jeg kan godt mærke det er uvandt Arbejde så det gælder om at dele det op i etaper.
Der faktisk plads til 31 rækker med 50 i hver række ... så jeg går lige og overvejer hvilke sorter jeg kan klippe lidt flere stiklinger i.... men mere om det en anden dag.

6 kommentarer:

  1. Godt arbejde, Birgitte. Det varer stadig nogle uger, før jeg kan plante årets første stiklinger. Vi skal lige have høsten overstået først.
    Lene

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Lene , kan næsten ikke fatte i stadig ikke har fået forår. Jeg mangler dog stadig at stikke lidt stiklinger i, det hårdt for ryggen, jeg er glad for at det ikke er 10.000 stiklinger jeg skal have i jorden :-O

    SvarSlet
  3. Når jeg planter stiklinger, kravler jeg baglæns på knæ, så det er ikke så hårdt ved ryggen endda. Det plastik jeg bruger, har folder ca. 50 cm fra hinanden, så det bruger jeg som retningslinier, så rækkerne ikke bliver alt for skæve. Når det går rigtigt godt, kan jeg plante 500 i timen! Men så er det jo, at når jeg kravler sådan, er jeg lidt nervøs for kyoterne.
    Lene

    SvarSlet
  4. hold da op 500 i timen !, det kan jeg slet ikke, 200 i timen og så får jeg ondt i ryggen , jeg må prøve og ned på knæ , med de sidste for her er der bestemt ikke nogen kyoter!
    hvis det går godt , så skal der lægges et stykke plastik mere og bestilles , flere stiklinger. det ganske vist .

    SvarSlet
  5. Ja, du skulle prøve det! Jeg lægger nogle håndfulde ud langs en række (jeg har 100 i en række), og så ligger jeg på knæ med et knæ på hver side af en række. I takt med at jeg bevæger mig baglæns, planter jeg i tre rækker, den til venstre, den jeg "sidder på" og den til højre. Jeg bruger en stor skruetrækker til at måle afstanden mellem planterne i rækken og ellers til at lave plantehullet med, når stiklingerne er meget tynde.
    Lene

    SvarSlet
  6. jeg har fundet nogle knæbeskytter, men den der med de 3 rækker , det dur ikke her for jeg har 80 cm imellem rækkerne , så det vist lettests at tage en række ad gangen. Har godtnok hørt at Carl Jensen skal sættes med 30 cm imellem rækkerne, det må blive næste år. Den med skruetrækkerne vil jeg overveje , men de stiklinger jeg har købte fra Arresø er så flotte og tykke, at der ikke er frug for at køre en skruetrækker igennem først :-).
    Det var dem jeg købte hos Hærvejens pileflet sidste år nu også :-)

    SvarSlet